“AĞACI QURD, MİLLƏTİ MANQURT İÇİNDƏN MƏHV EDƏR”

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 23:21 30.05.2025

Bu gün də bu manqurtlar var, sabah da olacaqlar. Onlara başa salmaq lazımdır ki, biz öz torpağıza, öz dövtimizə özümüz sahibik və onu qorumağa, yaşatmağa qadirik! 

 

1905-ci ilin 3 yanvarında Peterburqda Putilov zavodu fəhrinin tətili bütün Rusiyanı elə bil yuxudan ayıltdı”. Amma bu ayılmaq onlara baha başa gəldi. Yanvarın 9-da II Nikolayın əmri ilə fəhlər gülbaran edildi. Bu cəza tədbiri təkcə Rusiyada deyil, Azərbaycanda da acınacaqlı vəziyti daha da çətinləşdirdi. 

 

Ölki sosial münaqişərin kəskinləşsi, sosial tənin artan narağı, inqilabi çaxnaşmalar, ardı-arası kəsilyən tətillər çar hökutini 1905-ci il 17 oktyabr manifestini imzalamağa məcbur etdi. Lakin bu “azadlıq” çar hökutinə baha başa gəldiyi üçün tezliklə verdiyi müvəqti azadğa qarşı kəskin mövqe tutaraq, daha amansız tədbirrə əl atmağa başladı. Bu amansızlıq, əsasən, öz milli müqədranı həll etmək üçün gərgin mübariyə qalxan azəri-türkrinə şamil edilir.

 

İlk “tədbir”lər 1909-cu ilin axırları və 1910-cu ilin ilk ayları həyata keçirilir. Bu haqda “Molla Nəsrəddin” jurnalı yazırdı: “1905-06-cı illərdə açılmış məktəblər 1909-cu ildə yavaş-yavaş bağlanır, müəllimlər və yaşlar üçün açılmış kurslar da bağlanmış, dinyicilər küçəyə atılmışlar”. 

 

Ölkə ziyaları, əsasən də Əhməd bəy Ağalu və Əli bəy Hüseynzadə hökumət təfindən xüsusi olaraq nəzatə gölür (əksər mənlərdən belə bəlli olur ki, o zaman Qafqazın canişini olan Vorontsov-Daşkovun arvadı milliyyətcə erni olan Liza bütün tədbirlərdə, məclislərdə Əhməd bəy Ağaluna və Əli bəy Hüseynzayə qarşı açıq-aydın niftini bildirirmiş, onların həbs və sürgün edilsinə çalışın). 

 

Əslində hökumət nümayənrinin əkriyti Əhməd bəyə və Əli bəyə qənim kəsilmişdilər. Əli bəy Hüseynzadə 1905-ci ildə “Həyat”da, 1906-cı ildə isə daha geniş şəkildə “Füyuzat”da türkçüyü, turançığı təbliğ etməklə hökutin “qara siyahı”sına düşmüşdü. 

Çar hökuti türkçüyün təbliğindən çox narahat idi. Hökumət ehtiyat edirdi ki, “bu meyil müsəlman ölrinin Rusiyanın himasindən çıxması ilə nətinə bilər”. 

 

1906-ci ilin əvvəlrində Tiflisdə Qafqaz canişini Vorontsov-Daşkovla azərbaycanlı ziyaların görüşrinin nətisizliyi, əksinə canişinin rəhbərliyi ilə bölyə rus generalı Qoloşapovun qoşun dəssi yeritsi və azərbaycanlara qarşı daha amansız hücuma keçsi azərbaycanlı ziyaların səbir kasanı daşdırdı. Belə olduqda Əhməd bəy 1905-ci ildə Bada yaratğı “Fədai” adlı cəmiyti 1906-cı ilin əvvəlrində “Difai” partiyana çevirdi. 

 

“Difai”nin “Rusiya imperiyanın maraqlana zərbə vuracaq dədə açıq cəsarət nümayiş etdirsiyerli canişinri qorxuya saldı. Bu haqda illər sonra N.Şeyxzamanlı “Azərbaycan İstiqlal Mücadisi xatiri” adlı əsərində yazırdı: “rus idaçiri qorxu içində hər həkətrini ölçüb-biçərək addım atırlar. On il çar idasini dəhşət və qorxu içində saxlayan “Difai” Azərbaycan tarixində “misli görünmiş qeyrət səhiri yazdı”. 

 

Bu qeyrət səhirini yazan oğulları məhv etmək üçün yenə öz içimizdən tamana sahib çıxa bilyənrimiz də oldu. “Rus idasi “Difai” firsinin bir üznü tapıb xəbər venə və yaxud partiyanın mönü əldə edənə 50.000 qızıl rubl vəd etmişdi”. Bu qızıl rubla sahib olmaq isyən Molla Hadi adlı bir şəxs gizli olaraq Rus Milli Təhsizlik Komisi ilə əməkdaşlıq etyə başlayır. Bu xəbər “Difai” təşkilana çatır. Tədqiqat nətisində Molla Hadinin ruslara satılğı bəlli olur. “Difai” firsi Molla Hadinin qətlinə qərar verir və səri gün əmr yerinə yetirilir. 

“Difai”ni susdurmaq üçün hökutin ilk hədəf götüryü, təşkilatın başında duran Əhməd bəy Ağalu olur. Bu haqda Yelizavetpol şəhər qubernatoru Qafqaz canişinliyinə göndərdiyi 14 mart 1908-ci il tarixli məktubunda yazırdı: “Difai” partiyanın tamamilə məhv edilsi məqdi ilə mən öz təfimdən xahiş edirəm ki, Difai Partiyanın Bada yerşən Mərzi Komisinin sədri Əhməd bəy Ağayev başda olmaqla bütün tərkibi Zaqafqaziya regionundan dərhal çıxarılsın”. Bundan sonra “Difai”nin üzvrinin həbsri başlayır. Bu zaman Əhməd bəy Ağalu vəni tərk edib Türkiyə gedir. 

 

Arxiv sənədrindən də belə bəlli olur ki, 17 oktyabr manifestindən peşman olan hökumət 1909-cu ildən öldə xüsusən də Bada güclü təqibrə başlayır. “1910-cu ildə gizli polisə belə bir xəbər çatmışdı ki, müsəlman ziyaları arasında, o cümdən qəzet mühərrirri içərisində panislamizm əhval-ruhiysi çox qüvvətlənmişdir. Guya məktəblərdə, xüsusən də “Səadət” məkbində ittihadi-islam açıqdan-açığa təbliğ olunur”.

Odur ki, ölnin əksər millətrəst, vətənpərvər ziyalanın çalışğı “Səadət” məkbi hökumət təfindən güclü nəzatə gölür və məktəbdə ziyalar içərisində çaşan cəsusların sanı arrır. 

 

Bir neçə illər bundan əvvəl ədəbiyyatşünas və mətbuatşünas alim Abbas Zamanovdan, mətbuat tariximizin tədqiqatçısı, arxivşünas Qulam Məmmədlidən və qocaman yaçı-tədqiqatçı Qılman İlkindən eşitmişdim ki, “bu işdə o məktəbdə çaşan mühərrir və müəllimri yaxından tayan öz qələm yoldaşlanın barmağı olub. Bu cəsuslardan biri də o dövrün tanınmış jurnalisti, publisisti Haşım bəy Vəzirov olub” (sonralar Qılman müəllimin “Bakı və balar” əsərində bu haqda oxudum da). 

 

Kim idi Haşım bəy Vəzirov? Şuşada dünyaya göz açan Haşım bəy dövnün tanınmış dramaturqu, jurnalisti, naşiri, publisisti olub. “Səda”, “Tazə həyat”, “İttifaq”, “Sədayi-vətən”, “Sədayi-Qafqaz”, “Sədai-həqq” kimi qəzetrin redaktoru olan Haşım bəy gösən niyə bu yola əl atş??? 

Doğrusunu deyim ki, o zaman da, illər sonra da bu görkəmli alimrin dediyi sözrə inanmadım. Hətta Haşım bəy Vəzirov haqqında “Millətçilikdən vətənpərvərliyə doğru” (Bax: BDU-nun Xəbərri. Humanitar elmlər seriya-sı. 2001. N-1, səh.199-203) adlı böyük həcmdə bir məqalə də yazdım və sonda da hazı bu vətənpərvərlikdən nümunə götüryə çağırdım. 

 

Arxiv sənədri isə bütün inamı məhv etdi. Sənəddə yalıb: “Haşım bəy Miriman Mirabdulla bəy oğlu Vəzirov Yelizavetpol quberniyasındandır, tatardır. Şuşa şərində anadan olub, hazırda Bada yaşayır. “Səda” qəzetinin mühərrir-naşiridir. Qafqazda panislamizm üzrə “intilligent” təxəllüslü DJİ-nin (dövlət jandarm idasinin) gizli əməkdaşıdır. Bilavasitə olaraq potmistr Kulinskinin və polkovnik Minkeviçin rəhbərliyi altında işyir. 1911-ci ildə Bakı quberniyasında və Dağıstanda müsəlman həkatında iştirak edənri ələ verib”. 

 

Hətta Qılman İlkin yazırdı ki, “O da məlumdur ki, 1911-ci il 24martda potmistrlə daşıq zamanı Haşım bəy bir çox adamlar badə ona məlumat vermişdi. Həmin görüşdən sonra mart ayında bir çox qəzet redaksiyalarında axtarış aparılmış, “Yeni Füyuzat” qəzetinin müdiri və imtiyaz sahibi Əlipaşa Hüseynzadə Sibirə sürgün edilir, baş mühərrir Əhməd Kamal paşa öldən çıxalıb Türkiyə gönrilir. “Həqiqət” qəzetindən Oruc Orucov da həbs edilir. Bununla yanaşı Haşım bəy Vəzirovun qəzeti “Səda” da bağlanır və Haşım bəy özü də həbsə alınır. Lakin bir neçə gündən sonra həbsdən azad olunub, qəzetini davam etdirir. Gönür ki, polis Haşımovu da həbs etməklə gözdən pərdə asmış və onun üsnə kölgə düşsinə yol verməyib".

 

Burada yama istedadlı publisist Ömər Faiq Nemanzanin “Ümid” imzası ilə “İrşad” qəzetində (13 sentyabr 1906, N-215) yazğı “Ağacı qurd içindən yeyər” sərlövli məqasi düşdü. Müəllif ürək yanğısı ilə yazırdı: “Hər yerdə bir-birimizin ayağından çəkirik. İgidlik və güzü öz qardaşlazın başında sınarıq. Öz-özüzün arasında aslan, əjdaha oluruq, özrin yanında pişik və qoyundan da aşağı düşürük. Özrin bizə zülm və həqarət etyinə hadan artıq qanacaqsızğımız ilə kömək oluruq. 

 

Ah, ay biçarə məzlum millət. Nifaq və qərəz səni nə vaxta qədər bu pərişanlıqda saxlayacaq?” 

... 1910-cu ildən başlanan tuthatut 1912-ci ilə qədər davam etdi. Bu həbslər yenicə inkişafda olan Azərbaycan maarifinə, mətbuana, məniytinə çox ağır zərbə vurdu. Tədən-dırnağa vətənpərvər olan, vəni, milti üçün canı fəda edən, iki böyük istedadlı şəxsiytimiz: Əhməd bəy Ağalu və Əli bəy Hüseynzadə ürək ağsı ilə vəni tərk etyə məcbur oldu.

Bada nəşr olunan qəzet və jurnal müxbirri həbs edirək uzaq Sibirə, Türkiyə gönrildi. Mətbu orqan-lanın çapı dayanrıldı. Yeni üsullu məktəblər bağlandı. Dövrün tanınmış naşirrindən, publisistrindən olan Oruc Orucov, Əliabbas Müznib, qardaşı Əmin Abid, Əhməd Kamal, Əli Paşa Hüseynzadə (Səbur) və Axund Molla Ruhullanın jurnalist oğlu Məmməd Sadıq da sürgün və həbs olanlar arasında idi. 

 

Sonda elə Haşım bəy Vəzirovun 2 aprel 1907-ci ildə “Tazə həyat” qəzetində yazğı məqadən son cümni xatırladım. O, yazırdı: “Qərblirin döşündən itəyib “dəxi bəsdir, dəxi kifayətdir” delisiniz, indi bizə qəyyum lazım deyil, öz torpağıza, öz dövtimizə özümüz də sahib ola birik delisiniz...”.

  

Qərənfil Dünyaminqızı