CEYRAN BAYRAMOVA DOĞRUDANMI PARLAMANDAN CASUSLUQ EDİB?

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 18:22 04.06.2025

Ceyran Bayramova: “bir çox kommunist yoldaşlarımla, müsavatçıların lap qulağının dibində gizli iş aparırdıq. Müsavatçıların öz ocağında onların əleyhinə mübariyə qalxırdıq”.

 

Bu sətirlər 1917-ci ildən bolşeviklərlə gizli iş aparan, 1919-cu ildən Sovet İKP üzvü olan, repressiya dövründə uzun illər sürgün həyatı yaşayan Ceyran Şirin qızı Bayramovanın xatirindəndir. Hətta Ceyran xamın Sovet hökutinə olan sevgisi onu qana yaraşmayan cəsusluğa da vadar edib.  

 

Bu haqda Ceyran xanım illər sonra “Xatirim”də yazırdı: “Partiyazın sıralanı möhkəmləndirmək, müsavat hökutini zəiflətmək üçün parlamanda işə girdim. Mirzə Camalovun yanında, qanunlayihə şösində balaca bir işə düzəldim. Məktubları, təliri, sənədri kitablara qeyd edirdim. Məqdim müsavat hökutinin sirrini, hərbi planlanı bolşevikrə vermək idi. Amma parlamentdə bilmirdilər ki, mən dırnaqlarımla bu nazir ağalara qəbir qazırdım. Bizim mənzilimizdə gizli telefon aparatı qoyulmuşdu. Bu, şəhər telefon stansiyasında işyən Yemelyanov yoldaşın sasində olmuşdu. Telefon stansiyasında da möbər adamlar vardı ki, nazirlər, prokuror, polisiya bir-birilə daşanda bizim gizli telefona calayırlar, mən onların söhbət və daşıqlanın hanı yazır, təşkilata çatrır, onlar da əvvəldən tədbir görürlər. Gizli telefon böyük otaqda, küncki stolun altında məxfi saxlalırdı. Evimizdə adi telefon da vardı. Bakı Komisi bu fəaliytimi görüb məni 1919-cu ildə Kommunist partiyası sıralana qəbul etdi. Mən artıq özümü adi qadın kimi yox, kommunist kimi, inqilab əsri kimi hiss edirdim. Heç nədən qorxum yox idi. Mən şahin quşu kimi qanadlanıb uçurdum”.  

 

Yeri gəlmişkən qeyd etmək istərdim ki, Ceyran xama gizli inqilabi “fəaliyti”nə görə 1932-ci ildə “qızıl qvardiyaçı və qırzı partizan vəsisi verilmişdi”. 

Qocaman yaçılamız Manaf Süleymanovun “Eşitdiklərim oxuduqlarım gördükrim”, Qılman İlkinin “Bakı və balar” Şəmistan Nəzirlinin “Güllənmiş Azərbaycan generalları” əsərrində də Ceyran xamın gizli inqilabi fəaliyti haqqında yerincə məlumat var. Hətta Ş.Nəzirlinin əsərindən belə bəlli olur ki, Ceyran xamın ömür-gün yoldaşı Əli Bayramovun ölünə səbəb inqilabi fəaliyti ilə yanaşı Ceyran xamın parlamandan casusluq etsi də olur. Ş.Nəzirli yazır: “Şübnən polis işçiri Əli Bayramovun evində axtarış aparırlar. Məlum olur ki, evdə iki telefon var: biri açıqda, diri isə pərdə arxasında gizdilmişdir. Ceyran gizli telefonla hər gün parlametdə olanlardan bolşevikrə məlumat verir. Qana qıyıb əl qaldırmayan qoçular əvəzində onun əri Əli Bayramovu qətlə yetirirlər”.

 

Bir faktı da qeyd edim ki, sovet dövründə yalan tədqiqatların hasında Əli Bayramov Ceyran xamın həyat yoldaşı kimi gösrilib. Mələn, Ceyran xamın ən yaxın rəfisi, bolşevik Hökumə Sultanova “Ceyran Bayramova” adlı kitabında yazırdı ki: “1918-ci ilin baharında Ceyran Əli Bayramov ilə ailə həyatı qurur”.  

 

Ceyran xanım özü isə “Xatirim”də tamamilə başqa cürə yazırdı: “1910-cu ildə Əli ilə mənim bacım Məsmə ailə həyatı qurdular. Bir azdan Əli köçüb bizimlə birlikdə yaşamağa başladı. 1916-cı ildə ailəmizə böyük kədər üz verdi. Mənim sevimli bacım Məsmə vərəm xəsliyindən vəfat etdi. Əli üçün ömür-gün yoldaşını itirmək daha ağır idi. Nəmin və damın təbilə mən daha naməhrəm kişinin evində qala bilməzdim. Əlinin yaşağı evdən, daha doğrusu, öz evimizdən çıxmalıydım. Bu qan qaraldan söhbət məni də, anamı da yaman qəzəbləndirmişdi. Anam bir gün utana-utana bu haqda Əli ilə söhbət etdi. Onlar cəhalətrəst adamların ağnı yummaq üçün mollanın yana gedib mənim kəbinimi Əliyə kəsdirdilər. Mollanın yazğı adi kağız parçana görə mən Əlinin həyat yoldaşı salırdım”. 

Ceyran xanım xatirində onların yalnız “mollanın bir parça kağızı üzərində ər-arvad” olduqlanı yazsa da, bütün arxiv sənədri, xatilər, tədqiqat əsərri onların doğrudan da ər-arvad olduğunu bəyan edir. “Mənim ərim Əli Bayramov “Hümmət” partiyanın üzvü idi. Həbsə alınacağını bildiyi üçün evdə qalmırdı” sətirrinin də müəllifi Ceyran xanım özüdür.

 

Ceyran xamın parlamandakı “fəaliyti”ni qiymət-ləndirən Mərkəz onun əri Əlini “1919-20-ci illərdə RK (b) P Qafqaz Ölkə Komisi yanında gizli hərbi inqilab qərarganın və Bakı kommunistri təfindən yaradılmış hərbi təşkilana üzv seçir. 

“Ədliyyə Nazirliyinin Bakı dairə məhmə prokurorunun məlumatlanın birində belə bir fakt var: “Əli Bayramov “Hümmət” təşkilanın rəhri, parlament üzvü Əliheydər Qarayevdən sonra ikinci şəxsdir”. Odur ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyti hökutini silahlı üsyan yolu ilə deviryə, dövlət çevrilişi etyə çağıran bəyannani imzalayan Əli və onun xamı Ceyran Mərkəz üçün sıradan bir bolşevik deyildi.

O zaman Bada bolşevikrin daha çox yığışdıqları yer “Nina” mətbəəsi olub. Həmin mətbəə yerşən məhəldə qoçu Kəbleyi Şuriyyə adlı bir nəfər yaşayırmış və evinin yanında da alış-verişlə məşğul olurmuş. Bolşeviklər bu mətbəəyə tez-tez yığışğı üçün milli hökumət oraya polis nəzatini gücləndirir. Bu da alış-veriş edən qoçu Kəbleyinin xoşuna gəlmir. Odur ki, Əlidən xahiş edir ki, başqa yerə yığışsınlar. Əli buna etiranı bildirdikdə Kəbleyi Şuriynin xoşuna gəlmir və qardaşı qoçu Əjrin köməkliyi ilə məhəldə gizli şəkildə Əlinin başını kəsirlər.  

 

Başqa mənlərdən isə belə bəlli olur ki, hər vasitə ilə milli hökuti xalqın gözündən salmağa çaşan bolşeviklər, Əlinin öz əqidaşları, “vahid Rusiya” tərəfdarları bu qanlı cinati törətmişdilər. Onların bu çirkin siyati haqqında M.Ə.Rəsulzadə “İstiqlal” qəzetinin 24 aprel 1920-ci il tarixli sayında açıq-aydın bildirmişdi. 

Amma çox təəssüflər ki, bu qətl vətənpərvər oğullaza çox baha başa gəlir. Azğınlaşmış bolşeviklər 1920-ci il aprel istilasından sonra inqilabçı Əli Bayramovun ölünü bəhanə edərək “Bakı Hərbiyyə general-qubernatoru, Azər-baycanın müsqilliyi uğrunda 1918-1920-ci illərdə cəsur bir sərkərdə kimi mübarizə aparan Murad Gəray bəy Tlexasla birlikdə (bu generalın Azərbaycan Milli həkatında və ordu quruculuğundakı fəaliyti haqqında arxivlərdə yerincə zəngin faktlar var Q.D) Bada Müsavatın polis rəisi olmuş Rüstəm bəy Miryevi, dördüncü polis sasinin rəisi Nurəddin Seyidovu, onun müavini Süleyman bəy Sübhan-verdixanovu, baş qorodovoy Məşədi İbrahim Babayevi, polis agenturanın rəhri Eyvaz Cəbralovu, polis xəfiysi Levon Ter Arutyunovu, məşhur Bakı qoçusu Nəcəfqulu Rzayevi, qorodovoy Həbib Nəzər oğlunu, Əbdürrəhman Qurban oğlunu və qoçu Mir Rəhim Mir Mövsüm oğlunu Azərbaycan SSR Ali İnqilab Tribunanın 28 may 1920-ci il tarixli hökmü ilə 15 nəfər güllənmiş digərri isə uzun-müddətli həbs cəzana məhkum olunmuşdu. Hökm Azərbaycan İnqilab Komisinin sədr müavini Mirzə Davud Hüseynov təfindən elə həmin gün təsdiq edilmiş, mayın 29-na keçən gecə saat ikidə yerinə yetirilmişdi”. 

  

Əli Bayramovun qətlində doğrudan da yuxada adlanı çəkdiyimiz şəxsrin xəri olmağını bolşeviklər özri də bilirdi. Amma xəmiri zor, təxribat, terrorla yoğrulan Şura hökuti öz isyinə nail olmaq üçün Azərbaycanda saysız-hesabsız dəhşətli qətllər törətdi. Tədqiqatçı alim Şəmistan Nəzirli demiş: “...dəhşətli, qorxunc bir dövr gəldi. Xüsusi bir amansızlıqla Vənimizə hücum edərək bolşevik-daşnaq ordu birləşri vətənpərvər oğullazı qan içində boğdu. Min cür həngalərlə izahı olmayan həbsrin dalğası gücləndi”.

Ən dəhşətlisi isə o idi ki, bu faciələr dili, dini bir “oğullazın”, həmtənrimizin, soydaşlazın əli ilə tödildi.

 

Əli Bayramovun meyitinin tapılmasında dövrün tanınmış publisisti Ömər Faiq Nemanzadə də Ceyran xama yardımcı olub (çünki Ceyran xanım bu mələ ilə əladar bir neçə dəfə ona müraciət edib. Ö.F.Nemanzadə o zaman Bakı şəhər polis idasində nəzarətçi-müfəttiş vəzisində çaşıb. Əksər tədqiqatçıların yazğına görə Azərbaycan Xalq Cümhuriytinin böyük etimad bəsdiyi Ömər Faiqə “hökumət ən mürəkkəb mərin həllini həvalə edib”). 

 

Bu haqqda Ceyran xamın “Xatirim”dən oxuyuruq: “Aprelin 5-də axşam saat 9-a yaxın evdə idim. Ömər Faiq gəldi bizə, soruşdu ki, “Əlini taya bilərn? Bəli, taram, -dedim, -niyə taram?! Onda dur gedək mənimlə. 

Qada fayton dayanmışdı. Minib getdik Çəmkənd qəbiristanğına. Qəbiristanğın yaxınğındakı daxmaya tərəf getdik. Küçələrdən yığılıb gətirilən sahibsiz meyitlər bu xaraba daxmada saxlalırdı. Ömər Faiq əlində fanar qabaqda, mən də onun dalınca xaraba daxmaya girdim. Brezent parçanı qaldırdı, fanarı yaxınlaşrıb cənani mənə göstərdi. Tez əyilib üzünə baxmağa cəhd etdim. Başı yox idi, başsız bədən. Diksindim. Dedim: Mən başsız adamı necə taya bim? O yazıqda meyitin başsız olduğunu yəqin ki, bilmirmiş. Birdən yama düşdü ki, Əlinin sağ əlində nişan var. Aldım əlini ovucuma, sağ əlinin baş barmağında tikiş yeri vardı, dırnağı da haça bitirdi. Kapitan olan zaman tufana düşür. Maşınxanaya enəndə baş barmağı zənir. Xeyli vaxt sarıqlı qalmışdı. O da yama düşür ki, boyunla bədən birşən yerdə iri qara bir xalı da vardı. Onu da tadım. Özü idi. Ömər Faiq meyitin üsnü brezentlə örtdü, fanarı yuxaya qalranda gördüm ki, kənarda bir baş var. Odur baş orada. Gedib başı gətirdim qoydum cədin yana, üsnü örtdüm”.

 

Bəs Ceyran Bayramova kim idi ki, bu böyük faciədən və 1934-cü ildə həbs edilib sürnə gönrildikdən sonra da belə bolşevikrə olan sevgisi azalmadı. Bu “sevgi” hökutə olan inamından ya inadından doğan “sevgi” idi? 

Ceyran Şirin qızı Bayramova 1896-cı ildə Quba rayonunun Zərqova kəndində anadan olub (bu haqda mənlərdə müxliflik var. Mələn, Hökumə Sultanova onun Bada, (Bax: Ceyran Bayramova. Bakı. 1973.s.3), Sabir Məmdov (Gənli) isə Qubanın Zərqova kəndində anadan olduğunu yazır (Bax: Ceyran Bayramova. Xatirim. Bakı. 1983.s.7). 

İlk təhsilini Bada 3-cü rus-tatar məkbində alan Ceyran xanım 1918-ci ilin əvvəlrində “Nina” qızlar gimnaziyana daxil olur. Sonra onu məktəbdən xaric edirlər. Elə o zaman Ceyran xanım bolşevikrə qoşulur və 1920-ci də ilk dəfə Şərqdə qadın klubunu öz evində yaradır. Adını da Əli Bayramov klubu qoyur. 1934-cü ilə kimi hökutin ən etibarlı bolşevikrindən biri olan Ceyran xanım birdən-birə hökutin qara siyana düşür. 

Lakin o, bu qara siyaya inqilabçı yox, əksinqilabçı xamı kimi düşür. Həyat yoldaşı Oruc Bayramov (Əlinin ölümündən sonra Ceyran xanım qaynı Orucla ailə həyatı qurub) 1935-ci ildə XDİK təfindən əksinqilabi təbliğat aparmaqda günahlanlaraq həbs edilmiş, 1937-ci il 31 iyul tarixində güllənyə məhkum olunmuşdur. SSRİ MİK-in 4 iyul 1934-cü il qərarı əsas tutularaq Ceyran Bayramova «Vətən xaini»nin həyat yoldaşı kimi SSRİ XDİK Xüsusi Müşavisinin 8 sentyabr 1937-ci il qərarı ilə cəzanı islah-əmək düşərsində çəkməklə 8 il müdtinə azadlıqdan məhrum edilmiş və Qazaxıstanın Akmolinski həbs düşər-gəsinə gönrilmişdir. M.Süleymanovun “Eşitdikrim oxu-duqlarım gördükrim” əsərindən aydın olur ki, Oruc Əlinin qardaşı olub. İkinci dəfə qaynı Orucla ailə həyatı quran Ceyran xanım həbs edilib sürnə gönriləndə üç oğul, bir qız anası olub.

 

yat doğrudan da çox qəridir. Ceyran xamın sürgün yoldaşlarından biri də Əhməd Cavadın ömür-gün yoldaşı Şükriyyə xanım olur. OŞükriyyə xanım ki, eşitdikrimə, oxuduqlama görə onun xanım-xatınğını və gözəlliyini Ceyran xanım heç cürə həzm edə bilmirmiş. Bu təbii idi. Bolşevik Ceyran xanımla, bəy qızı, istiqlal carçının xamı olan Şükriynin siyasi baxışları, həyat mövqeyi bir ola da bilməzdi. Hətta deyilənrə görə Ceyran xanım Şükriyyə xamı ilk dəfə görəndə kinayə ilə: “Knyagina budur? İndi onu fermaya basarıq görək onda nə olur?” deyib. Amma taleyin işinə bax ki, sürgün həyatında Ceyran xama gizli-aşkar kömək edən də elə Şükriyyə xanım olub. Diri-diri cəhənnəm əzabında “yaşayan” bu xanımlar Azərbaycan SSR Ali Məhsinin Cinayət İşri üzrə Məhmə Kolle-giyanın bəraətindən sonra yenidən vənə qayıtmışlar.

 

14 dekabr 1955-ci il tarixli bəraət qərarından sonra Baya qadan Bayramova Ceyran Şirin qızı yenidən Sovet hökutinə can-başla qulluq etmiş (!), hətta ictimai-siyasi işlərdə fəalğına görə iki dəfə (1960-1967-ci illərdə SSRİ Ali Sovetinin Rəyasət Heti təfindən) ən yüksək mükafata: “Lenin” və “Oktyabr İnqilabı” ordenrinə layiq görülmüşdü.

 

Bu sətirri yazarkən Ceyran xanım haqqında yalan məqalərdən biri yama düşdü. Sonda müəllif təəcüblə yazır ki: “...Baya qayıtdıqdan sonra “Lenin” və “Oktyabr inqilabı” ordenri ilə təltif edilən Ceyran xanım, gösən, o ordenri sisində necə gəzdirib?”.

 

1986-cı ilin əvvəlrini xatırladım (bir il sonra Ceyran xanım dünyanı dəyişdi). Badakı məktəbrin birində Ceyran xanımla görüş keçirilirdi (mən görüşdə jurnalist-təbə kimi iştirak edirdim). Ceyran xanım həmin orden medalları sisinə düzmüş və leninizmdən-kommunizmdən, Sovet hökutindən elə fərəhlə daşırdı ki, onu doğrudan da dövrün ən xoşbəxt qanı kimi təvür etdim. Amma illər sonra arxivlərdən onun haqqında bunları bildikdə nəinki heyrət, hətta dəhşət hissi məni büdü. Doğrudanmı Ceyran xanım Sovet hökutinin ona çəkdirdiyi bu dəhşətri və ən əsası sürgünki o bolşevik əsgərrinin ona və onun miltinin xanımlana qarşı edilən alçaqlıqları (bu haqda Şükriyyə Axundzanin xatirində yerincə məlumat var) unuda bilmişdir?

 

Qərənfil Dünyaminqızı