DÜNYANI GÖZƏLLİYİ VƏ NƏCİBLİYİ İLƏ FƏTH EDƏN AZƏRBAYCAN SONASI

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 23:04 08.06.2025

zən biz qadınlar elə düşürük ki, bir qanın xoşbəxt olması üçün cah-cəlallı, dəbli həyat lazımdır. Amma həyat sübut edir ki, bu cah-cəlalın içində minlərlə bədbəxt qadınlar var ki, bir xoş sözün, sığalın həstindədirlər.

 

1912-ci ildə, dünya Azərbaycan adlı bir məmtin varğını tamaq isdiyi bir zamanda Azərbaycan xamı Parisdə “Dünya göli” titulunu qazandı və bununla bütün dünyaya sübut etdi ki, Azərbaycan xanın “bu gözəlliyi onun yalnız simasında deyil, həm də daxilindən gələn nəcibliyində, kübarğında, məğrurluğundadır”. 

 

Tədqiqatçıların fikrincə, məşhur Qarabağ xanı İbrahimxəlil xan hakimiyti dövründə sarayında çox hörmət etdiyi Mirzə Əli bəy adlı bir şəxs var imiş. Mirzə Əli bəyin saraydakı vəzisinin adı mehmandar olub. Mehmandarın üzərinə düşən vəzifə ondan ibarət olub ki, saraya gələn-gedən qonaqları ədəb-ərkanla qarşılayıb yola salmaq, saray daxilində onlara nəzarət etmək. İşinin öhsindən çox yüksək səviydə gələn Mirzə Əli bəy də təkcə saray adamlanın deyil, bütün Qarabağ əhlinin sevimlisi imiş. El-oba arasında da Mirzə Əli bəyin özü, övladları, nəvə-nətiri Mehmandar (sonralar Mehmandarov) soyadı ilə tanınmışlar. 

  

Mehmandarovların Lənkaranda da məskunlaşmanın çox maraqlı bir tarixi var. Yenə də tədqiqatçıların yazdıqlana diqqət yetirək. Onların yazğına görə əslən Şuşadan olan Mirzə Sadıq bəy Mehmandarov Şuşada rus-tatar məktəbini qurtardıqdan sonra Peterburq Universitetinin hüquq fakülsinə daxil olur. Burada Hacı Mirzə Abbas bəy Talışinski ilə tanış olur. Təlikdən başlanan bu tanışlıq möhkəm dostluğa, mehriban qohumluğa çevrilir. 

Belə ki, Mirzə Sadıq bəy Peterburqda təhsilini başa vurduqdan sonra dostu Mir Abbas bəy onu Lənrana öz mülnə baş hüquqçu vəzisinə dəvət edir. Bu dəti məmuniyyətlə qəbul edən Mirzə Sadıq bəy Mir Abbas bəyin malikasində işə başlayır. Savadlı, məni, işzar, istiqanlı, həddən ziya böyük-kiçik yeri bilən bu gənc tez bir zamanda nəinki Mir Abbas bəyin ailəsinin, hətta bütün qohum-əqrabanın, dost-taşının sevimlisinə çevrilir. 

  

Tale elə gətirir ki, Sadıq bəy xoşbəxtliyini də bu nəsildə tapır. Mir Abbas bəyin yaxın qohumu, general-mayor Mir Mustafa bəy Taşinskinin nəsi Bikə xanımla ailə qurur. Bikə xanım da evdə xüsusi təhsili almış, məni, ağıllı bir xanım idi. Bu izdivacdan onların on övladı olur. Övladlanın əkriytinin Tiflisdə, Peterburqda təhsil almana şərait yaradan Mirzə Sadıq bəy illər sonra Səməd bəy Mehmandarov və Nağı bəy Mehmandarov kimi oğulları ilə fəxr edir. O Səməd bəy Mehmandarov ki, hərb tariximizdə adı qızıl hərflərlə yazılmağa layiq generallamızdandır. 

Elə qardaşı Nağı bəy də Avropa təhsili görmüş, çox gənc yaşında Lənkaran şərinin qradenaçalniki (şəhər rəisi) vəzisinə təyin edilmiş ziyalardan idi. Yalanlardan və deyilənlərdən belə məlum olur ki, Nağı bəy hökumət adamı olmana baxmayaraq öz xalna qarşı həmişə mərmətli olmuş, onların hüquqlanı qorumuşdur. 

  

Xoş xasiyyətli, müasir düşünli olan Nağı bəy qızı Sona dünyaya gələndə (tədqiqatlarda 1894 və yaxud 1896-ci il gösrilir) “Mənim qızım savadlı və ağıllı qız olacaq” deyə onu bağna basaraq, dodaq büzənri (qız olduğu üçün) heyrətləndirib. Sona dərddən, qəmdən uzaq belə bir bəyzadə ailəsində böyüb. Amma harın yox, savadlı, sadə, elmə, musiqiyə meyili. Atası evdə ona xüsusi müəllimlərdən dərs almaq üçün yüksək şərait yaradıb. Sona onlardan ədəb-ərkan qaydaları ilə yanaşı, fransız, rus dilrini öynib. Bundan sonra atası onu gimnaziyada oxudub. Gimnaziyada təhsilini başa vurduqdan sonra Avropada təhsili almaq arzusunda olduğunu atana bildirdikdə Nağı bəy sevinir və ralıq verir. 

 

Lakin Sonanın gözəlliyi hələ kiçik yaşlarından ailəyə saysız-hesabsız elçirin gəlsinə səbəb olur. Amma ata və qızın qərarı qəti idi: yüksək təhsilə yilənmək, xalna fayda vermək. 

 

Bir gün yenə də Nağı bəyin qanı elçilər döyür. Bu dəfə Lənranın varlı ailərindən biri olan Zeynalovların oğlu Əhməd bəy Sonaya elçi düşür. “Yox” cavabı alan Əhməd bəy bunu “qüruruna” sığışdırmır. Bir neçə dostu ilə gecə xəlvət Nağı bəyin evinə soxulur və bəyi oğurlayırlar. Yenə də Nağı bəydən “hə” cavabı ala bilyən qatillər bəyi vəhşisinə ölrüb dənizə atırlar. Nağı bəyin qulluqçusu bunları göryü üçün hadinin üstü açılır. Hökumət qatilri Sibirə sürgün edir. 

  

Beliklə, Lənranda iki nəsil arasında düşmənçilik yaranır. Atanın belə faciəli şəkildə ölrülsi Sona xama çox pis təsir edir. Günlərlə, aylarla evdən çıxmır, özünə qapanır. Buna görən anası Bikə xanım onu Lənkarandan uzaqlaşdırmaq üçün Baya qohumlanın yana gönrir. Yaşağı faciə üzündən müvəqti sığınğı bu şəhər “ondan ötrü dünyaya açılan qapı” olur. 

 

Taleyin işi çox qəridir. Anası Sonanı Baya müvəqqəti göndərsə də, tale Sonanı birlik doğma Lənkaranından ayırır. Yolunu çox uzaqlara, nağıllar aləminə bənzər Parisə salır. 

Sona xanım Baya gələndə Bada həyat Lənranda göryü kimi deyildi. Şəhər həyatı, kübar məclisri yavaş-yavaş Sonanı yenidən həyata qaytarır. Şəhərdə baş verən məni hadilər onun diqtini cəlb edir. Bu zaman “1912-ci ilin əvvəlrində Bada “Obşestvennoye sobraniye” adlanan ictimai tədbirrin keçirildiyi binada gözəllik müsabisi təşkil edilmişdi (hazırda bu binada Azərbaycan Dövlət Filarmoniyası yerşir). 

 

Sona xanım yaxın qohumlanın təklifi və təkidi ilə bu müsabiyə qoşulur. Böyük uğura aparan yolun başlanğıcı onun üçün düşərli olur. Münsiflər heti “təbii gözəlliyini qoruyub saxlamış, zərif və nəcib görkəmli əyalət qını qalib elan edirlər” və Tiflisdə keçirilən gözəllik müsabisində iştirak etmək üçün dəvət alır. 

  

Tiflisdə Sona xanım “Qafqaz incisi” adını qazanaraq Sankt-Petrburqda keçiricək “Miss Rusiya” müsabisinə vəsiqə qazanır və elə Tiflisdən qohumlanın xeyir-duası ilə Sankt-Petrburqa yola düşür.

zəlliyi və kübarğı ilə Peterburqda münsifri heyran qoyan Azərbaycan göli “birincilik və qiymətli tac” əldə edir. Bu dəfə “Qafqaz incisi” daha möhşəm bir yaşa -1912-ci ilin sonlarında Parisdə keçiricək “Dünya göli” final müsabisinə yollanır. 

 

...Nağıllar dünyası Paris. Gördükrini və yaşadıqlanı bir nağıla bəndən Sonanın buradakı uğuru həqiqət idi. Dünya gözəlrini təkcə ağ buxağı, mavi, canlar alan gözri, şux boy-buxunu, qəddi-qati ilə deyil, həm də kübarğı, nəcibliyi, məğrurluğu və mehribanğı ilə geridə qoyan Azərbaycan göli Mehmandarova Sona Nağı qızı “Dünya göli” titulunu “Qran-Prisi”ni qazanır. Münsifrin “Qafqaz incisi” adlandırdıqları Sonanın şəkilri təkcə Paris qəzet və jurnallanı deyil, dünya mətbuanı bəyir. 

 

Bu uğur “Dünya göli”nin həyanı büstün dəyişir. Sona xanım müsabidən alğı yüksək pul mükafatı ilə Sankt-Peterburqda əzəmətli bir mülk alır. “Artıq böyük bir imperiyanın fəxri” olan gölin çar ailəsində də xüsusi yeri var idi. Sona xanım hər gün keçirilən bal şənlikrində, kübar məclisrində hər kəsi təkcə zahiri gözəlliyi ilə deyil, həm də daxili gözəlliyi ilə ram edir. 

Amma Sona meşşan həyatdan uzaq olduğu üçün bu dəbbə, bu cah-cəlalda sılırdı. O, “qadın üçün zəruri olan ailə rahatğını” axtarırdı. Onu sevən (uğurlanı, var-dövtini yox), ona sadiq olan könül yoldaşı arzulayırdı. Ailə qurmaq, anası Bikə xanım kimi mehriban, qayğıkeş ana olmaq arzusunda idi Sona xanım. Müsabidən bir il sonra Sona xanım (o zaman mövcud qaydalara əsasən müsabiqənin qalibi bir il ərzində ailə qura bilməzdi) əslən dağıstanlı bir gənclə ailə qurur. Lakin Sonanın doğmaları qəti şəkildə bu nikahın əleyhinə olurlar. 

 

Bəlkə də elə ona görə “Dünya göli” ömrü boyu gözəl ailə xoşbəxtliyinin həstində qalır. Tezliklə ana olmaq arzusu ilə yaşayan Sona xamın övladı olmur. 1917-ci ildə Rusiyada baş verən hadilər nətisində ailə müflisşir. Sona xanım yenidən özünə qapanır... Bu dəfə isə onu bu çətinlikdən çıxaracaq əzizri yox idi yanında. Ona görə də ömrü boyu bu sıxınlar içində “yaşayır”.

  

Sona xanım Mehmandarovanın sonrakı taleyi haqqında N.Əbdülrəhmanlı “Qəbri bilinyən dünya göli” adlı məqasində yazır: “Araşdırmalardan məlum olur ki, Sona xanım Mehmandarova ötən əsrin 20-ci ilrində Moskvada yaşayıb. Güman ki, yaşayış yerini dəyişsində yaxın münasibətdə olduğu RSFSR-in Maarif Naziri (1929-cı ilədək) Anatoli Lunaçarskinin himasi başca rol oynayıb. Çünki “qara siyahı”ya düşmüş Mehmandarovların soyuna mənsub olmaq həmin dövrdə ciddi təhkə idi”. 

  

Qeyd edim ki, 1930-cu illərdə Mehmandarovlarla yanaşı, Taşinskilər də taleyin amansız acılanı yaşayırlar. Sürgünlər, həbslər... Deyilənrə görə Sona xanım o illər izini itirmək üçün bütün sənədrini və şəkilrini yanrıb, məhv edib. 

Sovet hakimiyti ilrində daima qorxu içində yaşayan Sona xanım Baya bir də 1966-cı ildə qohum-əqrabanın təkidilə gəlir və bir neçə ildən sonra dünyanı dəyişir. 

 

zən qadınların ömrü böyü can atdıqları gözəllikri onlara xoşbəxtlik yox, bədbəxtlik gətirir. Doğrudan da bir qadın üçün xoşbəxtlik zəngin, dəbli həyat deyil, sevimli, vəfalı ömür-gün yoldaşına və ağıllı övlada sahib olmaqdır.

 

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı