BİR DAHA MART FACİƏSİNİ YAŞAMAMAQ ÜÇÜN...

Bölmə: ,
Tarix: 21:29 22.05.2025


1988-89-cu illərdə Azərbaycanda hadilər baş verən zaman BDU-nun təsi idim. Fikirşirdim ki, gösən niyə ernilər birdən-birə xalza qarşı belə qəddarlıq etsinlər ki? Niyə “böyük qardaş”lamız bizim bu haqq səsimizi eşitmirlər ki? 

 

İllər keçdi. Bu nirin cavabları mənə o zaman bəlli oldu ki, arxiv sənədri ilə tanış oldum, 20-ci yüzilliyin əvvəlrində çap olunan milli ruhlu mətbuatı oxudum. Bildim ki, tarix boyu mənfur düşmənrimizin və onların havadarlanın, Ömər Faiq əfəndi demiş, “züy tutanları”nın xalza qarşı törətdikri qanlı cinayətlər sən demə bu günün, dünin işi deyilmiş. Bu təkzibedilməz tarixi faktlar yüzlərlə, minlərlə arxiv sənədrində, dövrü mətbuat orqanlanın səhirində, xatilərdə bir daha öz təsdiqini tapır. Nə uzun illər vazı, yoxumuzu bir “malades” üçün daşıyıb qana tökmüz “böyük qardaş”lamız, nə də “dost olub hayastan-qardaş olub Azərbaycan” dediyimiz ernilər bizimlə heç zaman dost olmayıblar (20 Yanvar və Xocalı faciəri bunu bir daha sübut etdimi?) əksinə hər zaman onların böhtanlanın, iftiralanın qurbanı olmuşuq...

 

1919-cu ildə “Azərbaycan” qəzetində Üzeyir bəy yazırdı: “Daşnakların andronikrin vasisilə üzərimizə atğı top və tüfəng gülrini dəf etmək, onların iftira və böhtanlanı dəf etmək işindən çox asandır, çünki ernilər cəngavərlikdən artıq böhtan vəiftira qurmaq ustağı ilə məşhurdurlar”. 

Əslində bunu təkcə Üzeyir bəy demirdi. 1919-1920-ci illərdə dələrlə Qafqazda, o cümdən Azərbaycanda münaqişə zonasında olan ingilis hərbi jurnalisti Skotland-Liddellin “Erni-tatar sazişi. Qarabağda sülhün bərrar olması” sərlövli məqasində çox gözəl yazıbdır: “Ernistan əbədi olaraq toqquşma axtarır, nə vaxt ki, ona nail oldu, onu öz təbliğatlarında “təzyiq aləti” adlanrır...” (qeyd edim ki, həmin məqanin rusca mətni hazırda Azərbaycan Respublikası Mərzi Dövlət Arxivində mühafizə edirək saxlalır). 

 

əllif məqasində ernirin və havadarlanın aparğı yanlış təbliğatı “məkirli təbliğat” adlanraraq onların mətbuanı günahlanrırdı: “Erni mətbuatı qırğınlar, qəddarlıqlar badə uydurmalarla və tatarlara qarşı təbliğatla doludur. Bu mətbuatda provokasiya çoxdur və heç şübsiz, indiki dövrdə Qafqazda və Ernistanda baş verən milli münaqişərin çoxuna görə məhz erni mətbuatı cavabdehdir”. 

Yeri gəlmişkən bir faktı qeyd etmək yerinə düşərdi ki, ernirin və onların havadarlanın apardıqları təbliğat kampaniyanı ifşa etmək üçün ingilis hərbi jurnalistinin şahidi olduğu, qəmə alğı bu məqalə olduqca maraqlı və aktualdır. Ona rə də prof. Şirməmməd Hüseynov demiş, “...bu yaların nəşr olunduğu qəzetri axtarıb tapmaq və ictimaiytə dərc olunduğu dildə və şəkildə təqdim etmək çox faydalı olardı. Bu işə Londondakı Azərbaycan səfirliyini də cəlb etmək olar”. Yəqin səfirlik təkliflə bağlı nə isə iş görüb. Çünki bu dəyərli və lazımlı təklifi prof. Ş.Hüseynov 2005-ci ildə irəli sürüb.

 

zən ernirin özri də haqsız bir yolda olduqlanı və nahaq qanlar axıtdıqlanı söyyirlər. Erni yaçısı H.Osepyan hələ 1930-cu ildə “Müharibə və quruluşun 10 ili” adlı kitabında açıq-aydın soydaşlanı günahlanrırdı: “Daşnakların iqtidarı zamanında etnik döyüşlər ağlasığmaz həddə çatmışdı... Onlar Ağbabada, Zəngibasarda, Vedibasarda, Şərurda on minlərlə türkü qətlə yetirdilər. Bu vətəndaşların mülkü talan edilib daşnak komandanlanın mülkiytinə keçirildi”. 

 

Qaldı ki, ernirin və onlara havadarlıq edənrin mətbu “fəalğına”, bu, əsrin əvvəlrində də belə olub, bu gün də. Bu haqda Əhməd bəy Ağalu yazırdı: “Bakı qırğını ətrafında təşkil olunan təbliğat bütün göznilən hədri aşıb keçmişdir. Yalnız bizim rus mətbuatı deyil, əcbi mətbuatı da hər gün ən qərəzli, ən kobud və misli-bərari görünmiş məqalə və xəbərlərlə “işıqlanlan” və “aydınlaşlan” yalarla doldurulur. Qanlı Bakı günrinin bir neçə yüz bədbəxt qurbanın çəkdikri əzablar və ölümri haqqında deyilənri cürcür şəkilrə salıb şitini çıxarırlar. Təbliğata rəhbərlik edən bacarıqlı əllər bütün vasilərdən istifadə edir və nə yolla olursa olsun, öz çirkin məqsədrinə çatmağa can atırlar”. 

 

Əhməd bəyin bu məqasini oxuduqca bəlli olur ki, ustalıqla təşkil olunan bu qəzet təşviqatı “böyük qardaş”lazın bizə qarşı riyakarğına bu gün bir sübutdur. Müəllif daha sonra yazırdı: “İ.Dolixanov imzalı birisi “Rus” qəzetində “Qafqazın bəlası” başlıqlı məqasində Bünyadov familiyalı nalum şəxsin sözrinə istinadən sübut etyə çaşır ki, guya qırğından əvvəl Bakı mollaları, Baş molla (???) məsciddə erniri qılıncdan keçiryə çağırmışdır. “Birjevıe vedomosti” qəzetində Badan xəbər verən c-b Ramm (Protey) qırğında bütün təcavüzkarlıq rolunu müsəlmanların ayağına yazmışdır. Guya Bakı vəkilrinin apardıqları sorğu-sual yolu ilə əldə olunan və indi “Novosti” qəzetində çap edilən sənədlərdə Orlovskaya familiyalı birisinin dililə belə bir ifadə verilir ki, qırğına qədər müsəlman mühəndis Fərrux bəy Vəzirovun mənzilində erni qırğını hazırlamaq və həyata keçirmək məqdi ilə yığıncaqlar düzəldilmişdir. Bu yığıncaqlarda guya Məlikov (müsəlman, təbiət elmri namidi, müəllim, publisist), Musa Nağıyev (müsəlman, neft sənayesi sahibkarı) iştirak etmişlər”. 

 

O dövrün arxiv sənədrindən və mətbuat səhirindən də bəlli olur ki, tarixə dəhşətli “Mart faciəsi” kimi düşən mart soyna ernilər və onların havadarları həm təbliğat, həm də güc bamından çox böyük hazırlıqlar ediblər.

 

Bakı Xalq Komissarları Sovetinin sədri S.Şaumyan V.İ.Leninə məktub yazaraq “Qafqaz Qırzı Ordusunun təşkili üçün təcili surətdə on milyon rubl gönrilsini xahiş edirdi”. Şaumyanın təşkil etdiyi bu “Qırzı Ordu”nun tərkibi isə tamamilə erni və ruslardan ibarət idi. Sonra V.İ.Lenin Petrovun komandası altında “Bakı komisarğına 8.720 nəfərdən ibarət qoşun göndərdi”. Aylarla təlim keçən, yaxşı silahlanan “ordu”, əslində cinayətkar bir dəstə, bu çirkin cinayətrini həyata keçirmək üçün fürsət gözyirdi. 

Bunu dövrün ziyaları da bilirdi. Bu haqda dövrü mətbuatda yerincə faktlar var. Faciədən üç gün qabaq dövrün tanınmış publisisti Sətulla-Eynulla İbrahimov “Açıq söz” qəzetinin 15 mart 1918-ci il tarixli sayında “S.İbrahimov” imzası ilə “Dəhşətli saət gəlir, birlik gərək!” sərlövli məqasində xalnı birliyə səsrək bu faciəyə qarşı mübariyə çağırırdı. Və yaxud digər qəzetlərdə “Birləşmək gərək”, “Birlik tələb edilir”, “İttihad gərək” şüarları altında çap edilən məqalər əqisindən asılı olmayaraq hər kəsi birliyə çağırırdı. 

Lakin qəzetrimiz faciə haqqında nə qədər məlumat verlər də, ziyalamız onun qarşını almağa nail ola bildilər. Çünki yuxada qeyd etdiyim kimi, S.Şaumyanın rəhbərliyi ilə “Qırzı ordu” bu qırğına çox yüksək səviydə hazırlaşmışdır. 

 

1918-ci ilin mart ayının sonlarından aprel ayının ortalana kimi “Azərbaycanda insanğa qarşı tarixdə misli görünmiş” tödilən bu cinayət təəssüflər ki, sonralar elə öz yazarlamız təfindən də “vətəndaş müharisi” kimi qəmə verildi... 

M.Ə.Rəsulzadə hələ o zaman bunun əleyhinə çıxaraq yazırdı: “Şaumyanların Bada çıxartdıqları hadisə leninrin Petroqrad və Moskvadakı həkətrinə bənməzdi. Orada sinfi bir hərb, burada isə sinfi hərb namı altında milli bir qəttal, bir qətliam icra olunurdu. Daşnaqlar intiqam alırdı”. 

 

“Qırzı ordu” yerli bolşeviklərlə birşərək Bada, Şamada, Qubada və Azərbaycanın bir çox bölrində misli görünmiş bir faciə törətdilər, soymın dalğası bütün Azərbaycanı büdü. Kəndlər, şəhərlər xarabazarğa çevrildi, yerlə-yeksan edildi. On minlərlə dinc əhalini qana qəltan etdilər. Təkcə Bada “on iki min nəfərdən çox günahsız azərbaycanlar vəhşisinə qətlə yetirildilər. Ümumiyyətlə, həmin il martın 31-dən aprelin ortalanadək Qafqazda, o cümdən Azərbaycan ərazisində 30 min nərə yaxın insan ən vəhşi, qəddar üsullarla məhv edilib”. 

 

Faciənin ağnı yaşayan Məhəmməd adlı birisi “Bəsirət” qəzetində “Sağalmaz yaralamız” adlı məqasində yazırdı: “Küçələr meyidlərlə dolmuşdu. Nikolayevski küçəsindən meydana qədər bazar tamam yanrıldı. Uşaq, böyük, arvad, kişi-heç kəsə fərq qoyulmadı, hanı qətlə yetirdilər. İnsanları vəhşisinə öldürlər. Şəhərdə çox qəribə, vahili bir mənrə yaranmışdı. Daşnaklar yolları tuturdular ki, kəndlərdən kimsə imdada gələ bilsin. İsmailliyə binası yanrıldı. Şərin müsəlman hissində salamat ev qalmadı. Bir müsəlman hətinə daxil oldum. Burada 30-dan 40-a qədər çocuq, arvad və erkək meyitrini gördüm. Onları ernilər üst-üstə yığmışlar. Meyitlər tanınmaz hala salınmışdı. Gördükrim dəhşət idi...”.

 

Dövrün görkəmli publisisti Hacı İbrahim Qamov yaşağı və göryü o dəhşətli anları belə xatırlayırdı: “...onlar, əsasən, Bada sözün əsl mənasında milli qırğın həyata keçirdilər. 18 mart 1918-ci il. Bada bütün mətbuatın nəşr edildiyi son gün. Şəhərdə müsəlmanlara məxsus bütün mətbəələr, mətbuat idaxanaları, milli teatr binaları, məktəblər, xəsxanalar, məscidlər, hətta əzəmətli “İsmailiyyə” binası yanrıldı, dağıdıldı. Müsəlmanlar və onlara məxsus hər şey vəhşisinə məhv edilirdi. Evrə soxularaq qocaları, uşaqları qəddarlıqla ölrürlər”. 

 

Bu dəhşətli faciənin şahidi olan publisist, jurnalist Seyid Hüseynin xatirindən oxuyuruq: “Vətəndaş müharisi pərsi arxasında əsl erni-müsəlman qırğını keçirən Şaumyan qəsindən məmnun idi. Ona müsavatçılar üzərində qəbə lazım idi. Krasnovodskdan Sovetlər üçün gönrilən silahlar, hərbi sursat əslində daşnakların sərəncana keçirdi. Bu silahların çox hissi Mantaşovun zavodunda və Parapet yanındakı erni kilsinin zirmisində gizdilirdi”. Ədib məqasinin sonunda faciənin tödilsində “Daşnaksütyun” partiyanın Bakı təşkilanın lideri Məlik-Yolçuyanın, Bada sağ eserrin lideri S.Sakyanın və fəal bolşevik Məşədi Əzizyovun da böyük rol oynağını bildirirdi. 

  

S.Şaumyan 13 aprel 1918-ci ildə qəmə alğı məqasində fikrini heç də gizlətmirdi. O, açıq-aydın yazırdı: “Altı min Sovet və 3-4 min daşnak milli hisri Bada müsavatçıların təşkil etdikri qiyamı yatırmışdı”. S.Şaumyanın qiyam adlandırğı, “Qızıl ordu”nun erni hərbi hisri ilə birlikdə azərbaycanlara qarşı törətdikri faciə idi. Bu dəhşətli faciə “martda tölən qanlar türklərki milliyyət və hürriyyət fikrini, Azərbaycan atəşi-müqədsini sönrə bildi!”. Əksinə azərbaycanları milli ideya ətrafında birləşdirdi və nətidə 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyti elan edildi. 1918-ci il sentyabrın 15-də Qafqaz İslam Ordusu Banı, sonra Azərbaycanı düşməndən azad edərək istiqlana qovuşdurdu. “Bakı bir qan və bir fitnə ocağı deyil, paytaxmız oldu!”.

yük qanlar bahana başa gələn bu istiqlazı və paytaxzı qorumaq və yaşatmaq xatirinə dostumuzu, düşnimizi tayaq və ona qarşı amansız olaq ki, tarix və taleh bizə bir də mart faciəsini yaşatmasın.

 

Professor Qərənfil Dünyaminqızı