TARİX HEÇ NƏYİ UNUTMUR

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 20:57 22.06.2025

dağa Ağamalu 1918-ci ildə publisistik məqarinin birində yazırdı: “Türkinin köyi ilə təşkil olunan müsavat hökuti bütün gösrişri türk komandanğından alaraq xalqa qarşı açıq əksinqilabi tədbirlər görürdü”. Zaman sübut etdi ki, uzun illər Ağamalu kimiri qanı-qanından, canı-canından olanlaza qarşı çıxaraq doğmalana qarşı əks təbliğat aparıblar.

  

Kim idi Sədağa Ağamalu? Sədağa Ağamalıoğlu 1867-ci ildə Qazax qəzanın Qazax Kəmən kəndində “varlı kəndli ailəsində anadan olub”. Atası Həsən kişi Səmadağanı ilk olaraq məddə oxudub. Lakin bu təhsil Sədağanın heç ürəyincə olmur. “1876-cı ildə danın köyi ilə hərbi məkbə” qəbul edilsə də, məktəbdə təhsilini sona kimi başa vura bilmir. İkisinifli kənd məkbini oxuyandan sonra Gəncə gimnaziyanın hazırlıq sinifinə daxil olur.  

  

Yenidən hərbi təhsilini davam etdirmək arzusunda olan S.Ağamalu 1878-ci ildə “Vladiqafqaz şərinki hərbi məkbin yerölçən şösinə daxil olur”. S.Ağamalu “yerölçən ixtisana yinən birinci azərbaycanlı idi”. Təhsilini başa vurduqdan sonra bir müddət İrəvan və Yelizavetpol quberniyalarında çaşan S.Ağamalu 1912-ci ildə Baya gərək neft sasində çaşır. Bu illər ərzində o gah Bada, gah da Yelizavetpolda həm də siyasi işrə də meyil edir. “1917-ci ildə S.Ağamalu RSDFP bolşeviklərlə menşevikrin nümayənrindən ibarət Yelizavetpol komisinin tərkibinə daxil olur. 1918-ci ildə isə Bada Parlamentdə sosialistlər fraksiyana daxil olur və parlamentin torpaq komissarı tərkibinə seçilir”. 

 

Onun parlamentki fəaliytini səhv adlanran tədqiqatçı alim Xəlil Nəfov 1960-cı ildə yazırdı: “S.Ağamalıoğlunun müsavat parlamentinə daxil olması onun menşevizmdən doğan səhvi idi. Bu səhvi publisistik fəaliytində nistən aradan qalran Ağamalu publisistikasında milli hökutin tənqidinə mühüm yer ayrırdı”. 

S.Ağamalunun redaktorluğu ilə Tiflisdə çap edilən menşevik hümmətçirin orqanı olan “Gəcək” adlı qəzetinki hər çışında milli hökuti kəskin tənqid edir, hər vasitə ilə müsavatçıları xalqın gözündən salmağa çaşırdı. 

 

1920-ci il aprelin 27-də Bakı proletariatı milli hökutə qarşı silahlı əməliyata başlayır. Bu əməliyyatda yaxından köməklik edənlərdən biri də Sədağa Ağamalu idi. Xalnın günahsız oğullanın qana bais olan S.Ağamalıoğlu 1920-ci il aprelin 28-də Kommunist Partiyası sıralana daxil olur və elə həmin gün Milli hökuti yıxmaqda “yüksək fəaliyti” olduğu üçün Şura hökuti S.Ağamalıoğlunu Sovet Azərbaycanın ilk Xalq Torpaq Komissarı təyin etməklə mükafatlanrır.

 

Azərbaycanda bolşevik partiyanın və sovet dövtinin yaranmasında xüsusi rolu olan Sədağanın ağalıq dövrü də elə bundan sonra başlayır. Belə ki, 1922-ci ildən 1929-cu ilə kimi Azərbaycan SSR MİK sədri, Zaqafqaziya Federasiyasının MİK sədrrindən biri kimi məsul vəzilər ona həvalə edilir. S.Ağamalu da canla-başla “Lenin partiyana sədatini əsiryib onun siyatini davam etdirir”.

 

S.Ağamalu bu sədati rusdilli mətbu orqanlarında da davam etdirib. Xüsusən, “Zarya”, “Zakavkazskaya reç”, “İzvestiya”, “İskra”, “Bakinski raboçi” qəzetrində, onun publisistikasında apacı mövzu sozializmin təbliği olub. Publisist “Panislamizm və müsəlmanların gəyi” adlı məqasində geninə-boluna islam dinini, türk dünyanı tənqid edir, islam dinini “Məhəmdin dini” derək ələ salır, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağalu kimi millətpərəst, vətənpərvər oğulları isə “burjua ideoloqları” adlandırırdı. “Məhəmdin dini milli məniyyətri məhv edir” deyə üsyankarcana çıxış edirdi. 

 

Tədqiqatçı alim Xəlil Nəfov “S.Ağamalunun ictimai-siyasi və ateist görüşri” adlı kitabında bu haqda yazırdı: “S.Ağamalu islam dinini sacə tənqid etməklə kifayətlənmirdi. O, din əleyhinə apalan mübarinin ön sırasında gedirdi. O, müsəlmanların müqəddəs saydıqları Quranın əslində bir çox uydurmalar əsasında düzəldiyini qeyd edir və gösrirdi ki, Allahın adından nazil edilən Quran ayəri Məhəmdin xülyalanın məhsuludur”.

 

Öz dinini, məzbini, məskini bu dədə aşağılayan, S.Ağamalu hətta özünə haqq da qazanraraq bu mələdə mollasərddinçilərlə bir mövqedə durduğunu iddia edirdi. Əvla, onu qeyd edim ki, “Molla Nəsərddin” jurnalı 1922-ci ilə qədər çıxan (fasilərlə) heç bir sayında nə Məhəmməd peyğəmri, nə də müqqəddəs kitamız olan Qurani-Kərimi ələ salıb, təhqir edib. O, fırıldaqçı şeyxrə, mollalara, savadsız ruhanirə qarşı idi.

 

S.Ağamalunun fəaliytini yüksək qiymətləndirdiyi “Molla Nəsrəddin” jurnalı isə 1922-ci ildən sonra çap edilən nüsridir. Bu zaman isə “Molla Nəsrəddin”də Mirzə Cəlil dəst-xətti yox idi. Bunu təsdiq edəcək faktlara nəzər salaq.

 

midə xanım Cavanşir (Məmmədquluzadə) “Xatirə-lərim”də yazırdı: “1922-ci ilin əvvəlri idi. Mirzə Cəlilin “Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə bağlı rəhbərlikdə daşıqları da qaydasında getmirdi. O, fikir edir, iztirab çəkirdi. Kəhrizlidə də işrimiz yaxşı getmirdi. Mən uşqalarla kəndə ketmişdim. Bir gün Ağdam Təhsil İdasinin əməkdaşları bizə gəldilər və bəyan etdilər ki, evimdən çıxım. Onlara dedim ki, əlimdə evimin geri qaytarılması haqqında hökutin qərarı vardır. Cavab verdilər ki, “yerli hakimiyyət bizik, burada qərarı biz veririk”.  

 

Bu zaman dövrü mətbuatda yeni məzmunlu bir “Molla Nəsrəddin” jurnanın çıxacağından yazırdı. “Kommunist” qəzeti 17 aprel 1922-ci il tarixli sayında xəbər verirdi ki, “aprel ayının 28-dən etibarən hər həftə cümə günri qırzı “Molla Nəsrəddin” adında yeni məzkə məcmuəsi nəşr edilyə başlayacaqdır. Jurnal istər kağız, istər şəkilri cətincə əvvəlki “Mola Nəsrəddin”i təqlid etsə də, ondan mükəmməl surətdə çıxalacaqdır”. Amma sonradan çıxan “Molla Nəsrəddin” nə məzmun, nə də sənətkarlıq bamından kəmməl ola bildi. Çünki burada Mirzə Cəlil dəst-xətti, üslubu yox idi. 

 

16 oktyabr 1922-ci ildə AK (b) P MK katibi Əliheydər Qarayev Maarif Komissarı Mustafa Quliyevə yazırdı: “Mərzi Kominin prezidiumu “Molla Nəsrəddin” jurnanın nəşrinə icazə verib. Mirzə Cəlil Məmmədquluzanin jurnala redaktor olması haqqında Maarif Komissarğının icazə versini xahiş edirəm”. 

  

Bu gösrişlər, məktublar, sanki “gözdən pərdə asmaq” üçün idi. Əslində hökumət Mirzə Cəlili nəinki “Molla Nəsrəddin”dən, hətta ictimai, ədəbi mühitdən uzaqlaşdırdı. Mirzə Cəlil 25 noyabr 1922-ci il tarixli “Yeni yol” qəzetində çap etdirdiyi “Heylin açışı” adlı məqasində məşhur mollanəsrəddinçi şair M.Ə. Sabirin heylinin açılış mərasiminə dəvət edilsindən giley-güzar edirdi.

  

kutin ona qarşı laqeydliyi, süründürçiliyi, inamsızğı, təqaünün kəsilsi “bir qədər də dəqiq desək, düşmən münasiti” Mirzə Cəlili çox sarsıtdı. O, ümidini yalnız mollanəsrəddinçi dostlana bağlayırdı. 1 fevral 1923-cü il tarixli məktubunda Həmidə xama yazırdı: “Həlik ədəbiyyat aləmində işyə iqtidarım çatmır. Əgər qocalıb əldən düşünyə qədər yaşasaq, onda bir tərəfdən saysız-hesabsız dostlarım məndən iltifat nərini kəsməz, o biri tərəfdən də uşaqlamız böyüb bizə kömək edərlər”. 

 

Amma Mirzə Cəlil “Şura hökutinə və Moskvaya qəlbən bağlanmamanı, inanmamanı da gizlətyib. 5 may 1927-ci il də yazırdı: “Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin Moskvaya heç bir dəxli yoxdur. “Molla Nəsrəddin”i nə Moskva yaradıbdır, nə də Şura hökuti yaradıbdır” deyə çox kəskin şəkildə bildirib. 

tün sənədlər, xatilər bir daha sübut edir ki, Mirzə Cəlil və Sədağa Ağamalu tamamilə başqa-başqa dünyarüşlü əqidə, məslək sahibi olublar. İndi fikir verin. Şura hökuti Ümumittifaq Türk Əlifbası Komisinə S.Ağamalıoğlunu sədr, Komisinin orqanı olan “Yeni yol” qəzetinə isə Mirzə Cəlili redaktor təyin edir. 

  

S.Ağamalu Oktyabr inqilanın, Lenin siyatinin təbliğatçısı, M.Cəlil isə xalna, adət-ənəsinə bağlı bir qələm əhli. 1922-ci ildə V.İ.Leninlə göşən S.Ağamalu ömnün sonuna qədər onun “ölni sovetləşdirmə” prinsipinə sadiq qalıb. 1930-cu ildə Moskvada vəfat edib.

 

tün varğı ilə sovetrə bağlı olan Sədağa Ağamalı-oğlu milli hökutə qarşı qətiyyətlə yazırdı: “Tarix sizi yer üzündən silib atacaqdır”. Amma hər şeyə məlhəm olan zaman sübut etdi ki, milli varğa bağlı olan heç nəyi tarixdən silib atmaq olmaz!

  

Amma çox təəssüf ki, bu gün S.Ağamalunun əməllərinə və amallana haqq qazanran alimrimiz də var! Həmin alimrin bəziri hətta bu gün cəmiyyətdə yüksək vəziyə və elmi titullara mənsubdurlar.  

 

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı