“BOLŞEVİZİM FƏDAİSİ” VƏ YA QULDURBAŞI

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 21:37 08.07.2025

Görkəmli yaçımız Manaf Süleymanlı yazır ki, “Mir Cəfər Bağırovun həyat və fəaliyti badə yeni nəslin məlumatı olduqca azdır. Onun adı bizim günlərdə, təəssüf ki, ancaq mənfi emosiya doğurur. Bu isə nəinki kütvi təfəkrün, hətta professional idrakın özünün də Bağırov fenomenini obyektiv qavramana mane olur. M.C.Bağırov fenomeni, hər şeydən əvvəl, ona görə səbrlə öynillidir ki, Azərbaycan fenomenidir, milli həyazın məhsuludur. Bu şəxsiyyət 20 il xalqa rəhbərlik edib və onu ancaq “xalq düşni” kimi tamaq, əslində tamamağa bərabərdir”.

 

Manaf müəllim tamami haqlıdır! Çünki M.C.Bağırov haqqında olan bilgirimiz çox ziddiyyətlidir. (Bu bəlkə, elə bəlsiz ondan irəli gəlir ki, bizlər “gənə çəpik, genə təpik” vurmaqda mahirik. Vəzidə olarkən “kişi”, “müəllim” deyə gündə min dəfəsağına-soluna fırlananlar, kölgəsində daldalananlar, sasində “adam olanlar” məhdə birinci Mir Cərin üzünə duranlar oldu. Mələn, Teymur Quliyev, Teymur Yaqubov, Ağalim Atakişiyev və başqaları. Hansı ki, onlar Mir Cərin xeyir-duası ilə ən yüksək vəzirə qədər ucalıb, əlri çöyə çatıb. Çox təəssüf ki, “bu “əxlaq nümusi” bizdə bu gün də davam etməkdədir”).

 

Manaf müəllim demiş “indi sətindən asılı olmayaraq, bildi-bildi hamı bu mövzuda mülahizə yüdür, münasibət bildirir”. Doğrudur burada ən böyük iş tarixçirin üzərinə düşsə də, onu görən, onunla təmasda olan müşahiçirin də fikirri (təbii obyektiv olarsa) maraqdır. Bu gün isə ölmizdə həlik böyük əkriyyət onu “Azərbaycan xalnın cəlladı” adlanrır və “Stalin Azərbaycandakı repressiyanı onun əliylə gerçəkləşdirdi”,-derək hər zaman lənətyirlər. Amma onu görən, onunla işyənlər arasında fərqli fikir söyyənlər də var. “Mir Cəfər heç zaman yerlirəstlik, qohumbazlıq kimi xırdaçığa enyib. Haya eyni gözlə baxırdı. Doğmaları, qohumları ona müraciət etyə cürət etmirdilər. Mir Cəfər işdiyi müddətdə bir qubanı da məhz qubalı olduğu üçün vəzifə başına çəkdi. Bağırov azacıq imkan yaratsaydı poeziyazın da, nəsrimizin də, yəqin ki, əsas “ilham mənyi” olacaqdı”,-deyə onun haqqında müsbət fikir söyyənlər də var.

 

Əslində arxiv sənədri də sübut edir ki, Mir Cəfər Bağırovun “həyatında “mürəkkəb” (bir sıra hallarda isə “qaranlıq” dövürlər çoxdur”. Mələn “rəsmi tərmeyi-hallarda M.C.Bağırovun istər 1917-ci il fevral burjua-demokratik inqilana qədər, istərsə də, sonra hansı partiylara üzv olduğu, dünyaşünki təbədlatlar badə məlumat yoxdur. 

 

1917-ci ildə Qubada bolşevik partiyana daxil olan M.C.Bağırov Quba inqilab komisi sədrinin müavini seçilib bəyrə, xanlara qarşı mübarizə aparıb”. 1918-1920-ci illərdə isə (1920-ci ilin aprel işğana kimi) M.C.Bağırov sənədrə əsasən gah Bada, gah da Qızıl Ordunun tərkibində Həştərxanda olub. Bütövlükdə isə 1917-ci ildən 1920-ci ilin aprel işğana kimi M.C.Bağırovun tərcümeyi-hallarında bir-birini təkzib, inkar edən, ziddiyyətli, anlaşılmaz faktlar çoxdur.

 

O dövrün çanlı şahidi olan, “Vicdanı və Şəfini ehtiyacından” qat-qat üstün tutan, “Mən gördikrimi yaza bilrəm”,-deyə yalnız Vicdanın səsini dinrək həqiti yazan Həmidə xanım Cavanşirin (Məmmədquluzadə) “Xatirim” dən aydın olur ki, M.C.Bağırov bəyrə, xanlara qarşı “mübarizə”ni Qarabağda yol kəsməklə, karvan soymaqla, adam öldürməklə, bir sözlə quldurluqla apab.

 

midə xanım yazırdı: “Qarabağda bir kənddən o biri kəndə getmək mümkün deyildi: quldur dəsri günün günorta çağı adam soyurdular. Bu quldur dəsri çox vaxt öz aralarında nüfuz davası apararaq atışır, ölüb-ölrür, bir-birini basıb ərazidən çıxarmaq üçün savaşır, bölki vəziyti daha da ağırlaşrırlar. Bu, Qarabağda çar istismanın, məmur talançığının, yerli rus məmurlanın dəstək verdiyi erni iğtişaşlanın baş alıb getdiyi, kasıb xalqın bir yandan aclıq, qıtlıq, epidemiya, bir yandan da qaçaq-quldur dəsri əlində aciz qalğı, nəfəsrin təntidiyi dönəmdi”.

 

Belə günrin birində Həmidə xamın evində hökumət adamları qonaq imiş. Elə bu vaxt bir nəfər gəlib inadla Həmidə xamı görmək isyir. Mirrin göndərdiyi, saç-saqqal basmış, cır-cındır və çirk icində olan cüsli adamı Həmidə xanım arxa otaqların birində qəbul etli olur. Vaxtsız qonaq gözrini yerə dikib deyir:

XanımMirfər dedi ki, sənə çatrım: göydə Allah, yerdə sən bizi qurtar.

 

midə xanım Mirrin adını çox eşitmişdi. Bu tərəflərdə onun adı uşaqdan-böyə hər kəsə bəlli idi. Mirfər Qarabağda ad çıxaran bir neçə ünlü quldur dəssindən birinə başçılıq edir, yol kəsir, karvan soyur, adam ölrürdü. Sözsüz ki, bu işlər Həmidə xama yaxşı bəlli idi, ancaq hər kim olur-olsun üzünü gördiyi, salam-əleyk kəsdiyi, dara düşən bir insan ən ağır günündə Həmidə xama əl açmışdı və hansı təhkə olsa belə bu əli geri itəmək Həmidə xamın təbiətinə yaddı. Elə Mirfər də bu xamın alinabğını, səxavət və mərdliyini yaxşı bildiyindən külli Qarabağda o qədər pullu-hallı bəy kişiri bir yana qoyub bir qana pənah gətirmişdi.

 

Bəlli olur ki, Mirrin quldur dəssi uzun müddət nüfuz davasında olduğu başqa bir dəsyə atışmada mühasiyə düşüb, qaçan qaçıb, qılan qılıb, çox az adam qalıb, qalanların da çoxu yaradır və bir kahada giznirlər, açığa çıxa bilmirlər. Yecəkri, sursatları, hər şeyri tünib. Düşmənri təqibdən əl çəkmir. Xanım kömək edərsə buradan salamat çıxıb gedə bilərlər, yoxsa hası elə o kahadaca qalıb gəcək.

 

midə xanım onları evinə ala bilməzdi, çünki həmin vaxt canişinlikdən rəsmi qonaqları vardı, lakin bu adamları darda da qoya bilməzdi. Bir az götür-qoydan sonra nörini həmin adama qoşub Abdal Gülabdakı inanğı bir qohumunun Camal bəy Miryevin üsnə gönrir. Beliklə, Mirfər və başının qılıb qalan yaralı, ac, bit basan beş-altı adamı həmin gecə gizli yollarla Abdal Gülabya apalır və məhv olmaqdan xilas edilir. Həmidə xamın xatirinə o qalan Mirfər Camal bəygildə düz bir ay qalır, yaralana dava-dərman edilir, əyin-başı sahmana sanır, tənir, yeyib-içib, əmələ gəlib ayağa qalxır. Axırda da kisinə pul, heysinə çörək qoyulub yenə gizli yollarla Baya yola sanır. Bu da olur Mirrin Qarabağdakı “inqilabçılıq fəaliyti”, “bolşevizm fədaisi”. Aradan illər ötdü. Bir quldur, yolsən gəlir Azərbaycan Sovet Respublikanın başçısı təyin edilir”.

 

İllər sonra M.C.Bağırov “çirkli keçmişindən doğan nata-mamlıq kompleksini ört-basdır etmək üçün” Mirzə İbrahim-ovun vasisilə Həmidə xanımdan “xahiş” edir ki, onun Qarabağdakı “inqilabçılıq fəaliyti” haqqında xatirini yazsın. “Bağırovun vətən və xalq qarşısındakı xidmətri unudulmasın, kommunist gəncrə örnək olsun”. Həmidə xanım isə “Mən gördikrimi yaza bilrəm”,- deyə qəti etranı bildirir. Həmidə xanım yazmasa da “qəmi pula barıb ən amansız qatili milli qəhraman edən “yazar”lamız da oldu”. Amma unutmayaq ki, onların bir zaman kitab rəfrini “bəyən” bu əsərri sonralar zibilə çevrildi. Yazar üçün bundan dəhşətli, təhqiramiz bir şey ola bilərmi?

 

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı