DÜNƏNİMİZİ BİLMƏKDƏN NİYƏ QORXURUQ?

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 23:07 17.06.2025

 

 “Mart soyqmı tək hüzn-matəm günü deyil,

miltin istiqlal uğrunda şəhid olduğu gündür”.

 

Tədqiqatçı alim prof. Şirməmməd Hüseynov yazır ki, “öz tarixi keçmişini bütün çalarları ilə bilmək üçün xalq öz dostunu, düşnini tamalı, onun tərəqqisinə, irəli getməsinə maneçilik tödən, daxili bədxahlar və xarici düşmənlərin fitvası ilə nadanlıq edən böhtançı və iftiraçıları da yaxşı tamalı, onlara yezidə oxunan kimi lənət oxumağı da bacarmadır”. 

  

Dövnün görkəmli ictimai-siyasi xadimi, publisisti Sədağa Ağamalu 1918-ci ilin mart ayında Banı “barıt anbana” bənrək yazırdı: “Biz inqilabdan və onun bizim respublikada edəyi partlayışdan qorxmuruq, ona görə ki, biz çox yaxşı bilirik ki, kim məhv olacaqdır. Tarix nə edərsə, ona heyifsilənyik”.

 

əssüflər, çox təəssüflər ki, tarixin edəyinə heyifsiləndik və hələ uzun illər də heyifsiyik... S.Ağamalıoğlu da çox yaxşı bilirdi ki, məhv olanlar onun dili bir, dini bir soydaşları olacaq...

Unutmayaq ki, tarix obyektivlik və dəqiqlik tələb edir. Ona görə tarixlə bağlı hər qaranlıq mətləb işıqlanrılmalı, doğru-dürüst xalqa çatrılmadır. 

 

Arxiv sənədrindən belə bəlli olur ki, “martın 30-da saat 16:40 rarində erni kilsinin yanında toplaşan daşnak dəsri müsəlmanlara ilk atəş açlar və çoxdan planlı şəkildə hazırlaşdıqları soyna başlalar. Bunu soyma rəhbərlik edən S.Şaumyan özü də etiraf edib: “... biz ilk fürsətdən istifadə edərək bütün cəbhə boyu hücuma başladıq”. 

 

Prof. Ş.Hüseynovun tədqiqatlana əsasən “1918-ci il martın sonu və aprelin əvvəlrində Bada və ölnin digər şəhər və qəzalarında daşnak-bolşevikrin həyata keçirdikri qətliam sasində 30 mindən çox azərbaycanlı qətlə yetirilmişdi. Bolşevik, rus, erni daşnak qüvri Bakı şəri və quberniyanı azərbaycanlardan təmizyib Sovet Rusiyana ilhaq etmək məqdilə yerli müsəlman əhalisinə qarşı kütvi qırğın genosid siyatinə əl atlar. On minlərcə günahsız dinc əhali qətliama məruz qaldı”.  

 

Azərbaycan xalnın milli-məvi dəyərrinə, tarixi yaddaşına, xalna qarşı tödilən bu məvi soyna onu tödən və birbaşa bu işə rəhbərlik edən S.Şaumyan da “vətəndaş müharisi” adı verirdi (bax: əsərri) özüzün də ən görkəmli akademikrimizdən tutmuş ən sadə yazarlamız da uzun illər “vətəndaş müharisi”, “müsavatçıların antisovet qiyamı” adlandırlar. Hətta sonralar bu “milli fəlati” yaradanlara poema, şeir yazanlamız da oldu (unutmayaq ki, 18 mart faciəsini yaradanların əkriyti 26 Bakı komissarları idi. O 26 Bakı komissarları ki, 17-si erni, cəmi 3-ü azərbaycanlı olub).

 

Tarixə “Mart faciəsi” kimi düşən bu dəhşətli soyrım haqqında Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyası Redaksiya-Nəşriyyat Şuranın qərarı ilə çap olunan “Azərbaycan tarixi” (üç cilddə, birinci hissə. Bakı-1973) dərsliyində Azərbaycan SSR EA-nın akademikri İ.A.Hüseynov, M.A.Dadaşzadə, Ə.S.Sumbatzadə, müxbir üzvri Z.İ.İbrahimov, Ə.N.Quliyev, əməkdar elm xadimi Y.A.Tokarjevski yazırlar: “Bolşevikrin vətəndaş müharisinə yol vermək cəhdri heç bir nəticə verdi. Əksinqilabçılar getdikcə həyasızlaşırdı və 1918-ci ilin martında hücuma keçdilər. Müsavatçılar Bakı quberniyası qəzalarında hərbi əməliyyata başlalar. Müsavatçılardan ibarət quldur dəsri Muğan Lənran qəzası kəndrinə basqınlar təşkil etdilər. Müsavatçılar həyasızcana Sovet hakimiytinə meydan oxuyurdular. Martın 30-da axşamüstü şərin bir çox məhəlrində səngərlər qazılmışdı. Müsavatçılar Suraxada Qızıl qvardiya dəssini tərksilah etmişdilər. Antisovet qiyamı bu cür başlamışdı. Müsavat əksinqilana qarşı apalan mübariyə rəhbərlik etməkdən ötrü martın 30-dan 31-nə keçən gecə S.Şaumyan, M.Əzizyov, P.Caparidze, Q.Korqanov, İ.Suxartsev, A.Avakyan, A.Mikoyan və T.Mikaelyandan ibarət Bakı və onun rayonlanın İnqilabı Müdafiə Komisi təşkil edildi. Müsavat quldur dəsrinə qarşı mübaridə A.Mikoyanın qızıl qvardiya dəssi xüsusilə fərqlənmişdi”.

 

Tarixçi alimrimizin hər cümsində “həyasız”, “quldur” adlandırdıqları millətrəst, vətənpərvər soydaşları, xalnın, vəninin azadğı uğrunda mübarizə aparan azərbaycanlar idi. Lakin bununla da kifayətlənyən tarixçirimiz hətta düşmənrimizin törətdikri bu faciəni qəbə adlanrırlar: “Mart qəsinin tarixi əhəmiyti bundan ibarətdir ki, bu qəbə Bada Sovet hakimiytini möhkəmləndirək müsavatçı nökərrin planlanı pozdu”. 

 

Bu gün çoxları qəbul etsə də, etsə də həmin sətirrin müəllifri çox təəssüflər ki, əsasən, öz soydaşlamızdır və uzun illər bu yalanlar məktəblərdə, universitetlərdə bizə həqiqət kimi təbliğ edilib. Görkəmli alim Ataxan Paşayev demiş, “bu bizim proletar beynəlmiləlçiliyinə sonsuz sədatimizin məntiqi nətisidir. 70 il müdtində bizim xalzın böyük itkiri olubdur. Biz bunları billiyik, gəcək nəsillər də billidirlər ki, Azərbaycana qarşı bir daha belə xəyanətrin, təcavüzrin qarşısı alına bilinsin”.

  

Yoxsa yenə də bir neçə ildən sonra “Qanlı yanvar”, “Xocalı” faciərini unudaraq millətrəstrimizi, vətənpərvərrimizi əksinqilabçı, quldur, düşmən şəklində təqdim edərik. Yoxsa yenə də bilə-bilə ağa qara, qaraya ağ derik. Əslində 1960-70-ci illərdə bu sətirri yazanlamız həqiti çox gözəl bilirdilər. Çünki onların əkriytinin ata-babaları bu faciəni görmüş, yaşamışlar. Təəssüf çox təəssüf ki, leninizm-stalinizm-kommunizm “məhəbti” gözrini-qulaqlanı elə kar-kor etmişdi ki, həqiti nə görə, nə də eşidə bilirdilər. Belə olmasaydı, 1980-cı ilrin sonlarında mart faciəsi, soymı siyati kimi deyil, “ümumrusiya vətəndaş müharisinin tərkib hissi, Sovet hakimiyti uğrunda bolşevikrin mübarisi və onların əksinqilab üzərində böyük qəsi” kimi yazılmazdı. 

 

Qocaman yaçı Qılman İlkin yazırdı ki, “bazar küçəsində ernilər hücuma keçmişdilər. Onlara bolşevik Mikoyan və Məşədi Əzizyov rəhbərlik edirdilər. Tüfənglərdən və pulemyotlardan “İsmailiyyə”nin binası mütsil atəşə tutulurdu. Onlar “İsmailiyyə” binanı yandırlar”. 

 

bii, gözəl memarlıq nümusi və “milli məfkurə mədi” olan “İsmailiyyə”nin yanrılması, məhv edilsi Mikoyana ləzzət verib. Bəs gösən Məşədi Əzizyova necə? Buna milli hissri necə yol verib? Ola bilməzdi ki, ətrafda imdad diyən, günahsız soydaşlanın fəryanı eşitsin. Axı o zaman M.Əzizyov S.Şaumyanın başçılıq etdiyi Bakı Xalq Komissarları Sovetində quberniya komissarı idi. “Burjua” deyə topa-tüfəngə tutduğu H.Z.Tağıyevin maliysi ilə Peterburq Texnologiya İnstitutunda ali təhsilə sahib olmuşdu. Nəmin sözü olmasın, “əli çöyə çatmışdı”. 

 

M.Əzizyovdan fərqli olaraq bolşevik yoldaşı Soltan Məcid Əfəndiyev etiraf edirdi ki, “...mart hadiri zamanı daşnaklar yalnız müsavatçıları deyil, ümumiyyətlə, bütün müsəlmanları qırırlar. Onlara qarşı çox amansız idilər”. 

 

Tarixçi alim Füzuli İbrahimzadə “Ernilər təfindən həyata keçirilən tarixi cinayət” sərlövli məqasində çox haqlı olaraq qeyd edir ki, “bu hadiri, onların dərsrini unutmağa haqmız yoxdur. Unutmayaq ki, deportasiya və soymı nətirinə, icra motivrinə görə eyni məna, məqsəd güdən anlayışlardır. Ən acınacaqsı, narahatlıq doğuranı odur ki, soymı da, deportasiya da siyasi partiyalar, qurum və təşkilatlar təfindən qızışlır və həyata keçirilir”.

1918-ci ilin mart soymı da Azərbaycanda “Daşnaksütyun” və “Bolşevik” partiyaları təfindən həyata keçirildi. Amma heyiflər olsun ki, Bakı “Bolşevik” partiyanın əksər üzvü azərbaycanlar idi və onlar bu qırğında düşnə dəstək oldular. Təəssüf edicisi isə o idi ki, bu dəstək, əsasən, savadsız soydaşlamızdan deyil, Əzizyov kimi təhsilli ziyalamızdan gəldi. 

 

Burada yama Nəriman Nərimanovun “Bəsirət” qəzetinin 5 iyul 1914-cü il tarixli 11-ci sayında çap edilən “Əqidə” sərlövli yası düşdü. Müəllif məqasinin sonunu belə tamamlayır: “Əqidə inalan şey, etiqad, imkan deməkdir. Həqiqət hərdənbir oturub fikir edirsən: bir miltin müəyyən bir yolu, məqdi olmasa, o miltin istiqbalı dəhşətli bir fırnaya düçar olacaqdır, deyilmi? Düz bir yol, saf, sağlam, dəyanətli bir əqidə kimdən gözk? “Əlbəttə oxumuşlardan” deyib xəcatinizdən başızı aşağı salacaqnız.Və ürəkdən ah çəkib decəksiniz: Ax bədbəxt millət! Müqəddəs bir əqini “sən” kimdən gözyirn?”.

 

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı