FRİDRİX ENGELS ATASININ ARZUSUNU GÖZÜNDƏ QOYDU

Bölmə: Maraqlı › ,
Tarix: 23:17 11.07.2025

Marks Engels Lenin! Onları tarixə “dahi” kimi “saldılar”, (daha doğrusu sıralar) amma yaşada bildilər! Kommunizmin, bütün proletariatın dahi rəhri, sönməz mayakı adlandırğımız, ideal, qəhrəman, peyğəmbər sanğımız, həyatlanı əfsayə çevirdiyimiz bu insanlar sən demə o qədər də müdrik, dahi deyillərmiş. Hər üçü də istər savadı, dünyaşü, əxlaqı, istərsə də yat tərzi bamından tamamilə fərqli-fərqli insanlar, “dahi”lərmiş.

 

lən, Fridrix Engels Karl Marksdan və Vladimir İliç Lenindən fərqli olaraq varlı-karlı fabrikant ailəsində anadan olub. Naznemət içində böyən, gözü-könlü heç kəsin varında-dövtində olmayan, (əvvəldən görüb-götüryü üçün gözü-könlü tox olub) Engels mübarizə yoldaşlarından fərqli olaraq heç kəsin mana-mülnə sahib olmaq üçün “vuruş”mayıb. Amma kapitalist cəmiytinin ziddiyyətli xarakterrini də həzm edə bildiyi üçün “varlı fabrikant oğlu öz dəbli həyanı əqisinə qurban verib” və həyanın sonuna kimi də buna peşman olmayıb.

 

Dəbli həyanı “işçi sinifinin azadğına və sadə həyat tərzinə” dəyişən, çoxsaylı siyasi, elmi, ədəbi tənqidi məqarin, əsərrin müəllifi olan nəriyçi alim, böyük düşüncə sahibi Fridrix Engels kim idi?

 

Fridrix yalnız Almaniyanın Barmen şərində, yox ətraf şəhərlərdə də tanınan, varlı-əhvallı bir fabrikant olub. 1820-ci ilin 28 noyabrında oğlu Engels dünyaya gələndə ata Fridrix sevinir ki, onun mana-mülnə sahib çıxan, yolunu davam etdirən oldu. Amma bu arzu atanın ürəyində qalır, Engels sahibkar yox, “böyük düşüncə sahibi, istedadlı və nəriyçi alim” oldu. Fabrikant ataya isə bu lazım deyildi. Ona görə də Eneglsin Elberfeld Gimnaziyanı qutarmağına cəmi bir il qalmış ata Fridrix oğlunu təhsildən ayırıb fabrikə gönrir. Fabrik həyatı Engelsi özünə cəlb edə bildiyi üçün o, vaxnın çoxunu müsqil təhsil almaqda keçirir, Hegel fəlsini və müxlif xalqların dilrini öyrənyə başlayır. Qeyri-adi istedada malik olan Engels 20-ə yaxın dil öynir. Əslində Engelsin elmə, təhsilə meyli olmasında anası Elzabetda xamın rolu çox olub. Elzabetda mütaliə etyi çox sevən, ədəbiyyata, məniytə bağlı bir xanım olduğu üçün ailənin ilki Engelesi də belə ruhda tərbiyə edib.

 

1841-42-ci illərdə Berlində hərbi xidmətdə olan Engels xidtini başa vurduqdan sonra Berlin Universitetinə qəbul olur. Hərdən bir şeir yazan, karikatura çəkən gəncin diqqətini siyasi dərnəklər daha çox cəlb edir. O, “inqilabi-demokratik ruhlu hegelçirə qoşulur”. İnqilabi-ruhlu dərnək Engelsin həyat yolunu tamamilə dəyişir, və o,“kapitalizmə qarşı mübariyə başlayır”. Hətta “1849-cu ildə Cənub Qərbi Almaniyada kapitalistrə qarşı silahlı üsyanda, küçə döyüşrində şəxsən iştirak etdiyinə görə bir müddət İsveçyə və İngilyə mühacirət etli olur”. Sahibkar Fridrix isə nəyin bahana olur-olsun oğlunu sahibkar görmək arzusunda idi. O, gənc Engelsi “1850-ci ildə İngildən gətizrək ortağı olduğu “Ermen və Engels” firmana işə düzəldir”.

 

Fabrikant oğlu Engelsin kasıb fəhlə qızı Meri Bernslə ailə qurması da Fridrixrin ürəyincə olmur, amma susurlar. 1851-ci ildə Engels Meri ilə ailə qurur. (“Şan-şöhrət” məsi sən demə təkcə bizə xas deyilmiş). 13 il sonra Meri vəfat edir, Engels “bir il sonra balzı Lizzi Bernslə (bəzi mənlərdə Lidiya yalır) “ailə qurur”. (Bu gün Avropanın bizə irad tutduğu adət ənənə elə özrinə də xas imiş. K.Marks ömür-gün yoldaşı Jenni iləbeşikkəsmə olub, Engels balnı alıb və s.). Onlar 1873-cü ilin əvvəlrinə kimi bir yaşasalar da, “rəsmi nigahları Lezzinin ölümündən bir gün əvvəl Engels öz prinsiprindən keçərək onunla rəsmi nigahı reallaşrır”.

 

Yalan tədqiqat əsərrindən bəlli olur ki, Engelsin inqilabi mübarini davam etdirsində yaxın dostu “K.Marksın və F.Engelsin birləşdirici fəaliyti dayanıb”. 40 il davam edən bu dostluğun təli “1842-ci ildə Parisdə “Reyn qəzeti” redaksiyasında qoyulub. Bu görüş onların baxışlanın tam birliyini aşkar etdi, onların dostluğunun, yaracı əməkdaşğının, bütün ömürri boyu davam edən birgə nəri və siyasi fəaliytinin təlini qoydu”. Sürgünlərdə də dostunu tək qoymayan F.Engels “1870-ci ildə həmişəlik olaraq Marksın yana, Londona köçmüşdü”. Doğrudur, K.Marksın xamı Jenninin F.Engelsdən xoşu gəlsə də, onların “dostluq” münasibətrinə qısqansa da, maddi çətinlik onu öm boyu susmağa vadar edib. Çünki F.Engels həmişə K.Marksın ailəsinə maddi dəstək olub. Hətta “1895-ci ildə vəfat edən F.Engelsin vəsiyyətnasinə əsasən onun əmlanın böyük hissi dostu K.Marksın qızlana verilib”.

 

K.Marks və F.Engels birlikdə yazdıqları “Kommunist Manifesti” əsərində “proletariatı burjua ictimai quruluşunu deviryə və nətidə bütün insanların bərabər olduğu sinifsiz bir quruluş yaratmağa çağırırlar”. Amma çox təəssüf ki, “dövnün zəkası, şəfi, vicdanı” adlanlan, (əsində bunlardan çox-çox uzaq olan) Lenin partiyası nəriyyə ilə yox, “parçala höküm sür” siyati ilə (qan-qada, ah-nalə, haqsızlıq, göz yaşları üzərində) “hökumət” qurdu. “F.Engels yazırdı ki, “K.Marksın adı da, əməlri də əsrlər boyu yaşayacaqdır”. Yaşa? Yox! İllər sonra bəlli oldu ki, Sovet hökuti onun və məsləkdaşı Engelsin nəriysi üzərində qurulmadı. Bu “hökumət”i zor və silah günə quranlar dünyanın “ən böyük rüşvətxorları, müfxorları, dəduzları və xüqanları imiş”. Belə olmasaydı onların “məğlub edilməz, əzəmətli” adlandırdıqları Sovet hökuti və onun kommunist “tərbiyə”si həmişə yaşar olardı!

 

Əməkdar jurnalist Qərənfil Dünyaminqızı